fbpx

Psychologia w Polsce jest nadal nauką mocno niedocenioną. W Stanach Zjednoczonych na porządku dziennym rodziny korzystają z pomocy psychoterapeutów. Natomiast w naszym kraju nawet społeczna świadomość wpływu psychiki ludzkiej na codzienne procesy życiowe jest mierna. Nawet mimo tego, że dotyka ona tak odległego tematu jak fotografia. Nawiązując do tego stwierdzenia, w dzisiejszym tekście skupię się na podstawach psychicznego przygotowania modela do sesji zdjęciowej.

Luz i radość jako czynnik konieczny

Nawet fotografie wykonywane w bardziej poważnym celu, nie mogą być pozbawione wewnętrznej radości. Cokolwiek robimy w swoim życiu, jeśli są to rzeczy robione bez pasji, zainteresowania czy pod przymusem, nie mają prawa wyjść do końca dobrze. Chyba, że jest się świetnym aktorem, albo posiadamy perfekcyjnie wyuczone zdolności i zachowania na potrzeby konkretnej sytuacji. Jest to jednak rzadkość. Dlatego luz i radość z robienia zdjęć jest podstawą dobrej sesji. Temat można ująć także z innej strony. Ciężko robić sesję, która ma np. być pamiątką rodzinną czy ślubną, jeśli widać w niej zbędną powagę. Ponadto niektóre tematy sesji nigdy nie będą nadawały się do poważnych ujęć, rodem z katalogu dla biznesmenów.

Pozbycie się spięcia w trakcie wykonywania fotografii, o ile takie się pojawia, jest praktycznie niemożliwe do osiągnięcia bez jednego kluczowego elementu, którym jest…

Zaufanie do fotografa

Czy powierzysz jakieś zadanie osobie, której nie znasz, bądź nie masz pewności, że wykona je należycie? Z całą pewnością nikt nie wyobraża sobie takiej sytuacji. W przełożeniu na tematykę tekstu – nawet fotograf znający się na swoim fachu i posiadający renomę, nie jest gwarantem dobrej sesji zdjęciowej. Przeszkodą w takim wypadku będzie tylko model. Dobry specjalista wie jak zadbać o wszelkie szczegóły techniczne. Natomiast wiele osób czuje dyskomfort przed występami publicznymi, czy pozowaniem naprzeciw obiektywu. Przed sesją fotograficzną będą one pełne obaw. Powodem może być np. to jak sama sesja zostanie wykonana, czy po prostu uaktywni się wstyd przed pozowaniem.

Jak zaradzić niepotrzebnemu napięciu? Jedną z podstawowych technik jest krótka, niezobowiązująca rozmowa przed wykonaniem zdjęć. Może wydawać się to banalne, ale wymiana kilkunastu zdań, nawet niezwiązanych z tym, może być kluczowa. Wiąże się ona z terminem psychologicznym, tzw. efektem pierwszego wrażenia. Na podstawie komunikatów werbalnych i niewerbalnych człowiek wyrabia sobie pierwszą opinię na temat drugiej osoby nawet w 0,1 sekundy, a najdłużej zaś w czasie do 30 sekund.1 Jeśli fotograf będzie zdolny do stworzenia pozytywnego obrazu swojej osoby w krótkim czasie, zwiększy prawdopodobieństwo wykonania dobrej sesji, budując odpowiednią kulturę pracy z modelem.

W takim razie, może powinniśmy zadbać o odpowiednią atmosferę już wcześniej? Dobrze wiedzieć, że…

Warto przed sesją iść na kawę z fotografem, z którym wykonamy sesję i opowiedzieć o sobie, aby łatwiej się pracowało.

Zdecydowanie zaleca się wzmocnić potencjalnie rozchwianą psychikę modela, inicjując spotkanie z osobą robiącą zdjęcia przed ich wykonaniem. Dobrym pomysłem jest złożenie zapytania przez fotografa, czy np. wspólna kawa, albo obiad jest wskazany przed sesją. Może się okazać, że będzie to klucz do wykonania wspaniałej serii zdjęć. Zdobywając wcześniej w ten sposób zaufanie osoby mającej opory, łatwiej będzie o skuteczną pracę. Widać to już w trakcie jej wykonywania. Luźniejsza atmosfera widoczna jest od razu gołym okiem. Jeśli nie na właściwym poziomie, to udaje się go osiągnąć po krótszym czasie. Zapewniam, że jeśli ufa się fotografowi, szybko uda się złapać odpowiednie nastawienie do pozowania. Złamanie „pierwszych lodów” spowoduje, że wchodząc na plan zdjęciowy model automatycznie jest spokojniejszy.

Przy okazji takiej rozmowy pojawia się też możliwość uzyskania cennych informacji. Pozwolą nam zarówno wzmocnić pewność siebie modela, jak i uzyskać konkretny efekt na zdjęciu. Wiedząc o tym, że np. fotografowane dziecko lubi pić czekoladę, można przynieść ją na plan zdjęciowy, aby uzyskać wiele radosnych kadrów. Oczywiście ten przykład cechuje też uzyskanie efektu luzu i pozytywnej atmosfery pracy.

Zalety zapoznania się z fotografem przed sesją (na przykładzie sesji ślubnej), opisane są szerzej w tekście z mojego bloga pt. ”Poznaj fotografa ślubnego jak małżonka własnego”.

Metod oraz przykładów jak pozytywnie nastawić osobę fotografowaną do sesji zdjęciowej można przytoczyć wiele. Natomiast poruszając powyższe tematy widać, jak istotne jest przygotowanie psychiczne do zdjęć.

Pozdrawiam serdecznie,

Dagmara

* Sesja zdjęciowa zrealizowana dla osobistej stylistki Basi Kawki http://basiakawka.pl